Het eerste deel van het vierde jaar Communicatie stond in het teken van het project 'De Community'. Samen met mijn duopartner pakten we een maatschappelijk issue aan: manspreading (het wijdbeens zitten in de openbare ruimte, waardoor andermans ruimte wordt ingenomen). We hadden hier allebei veel ervaring mee en vonden dat er iets moest gebeuren.
Al snel merkten we dat het onderwerp leefde. Het werd besproken bij de koffieautomaat, in de kantine en zelfs op kringverjaardagen vroegen mensen ernaar. Iedereen was nieuwsgierig en vond er wat van.
Voor onze campagne kozen we heel bewust voor een luchtige en humoristische aanpak. We wilden protest uitstralen, maar ook voorkomen dat dit een anti-mannencampagne zou worden. We ontwikkelden een huisstijl, gingen op pad met een vriend om manspread-posities vast te leggen (zelf poseerden we ook), hielden straatinterviews, plakten stickers en verstuurden persberichten: alles voor maximale impact.
Hoewel we veel positieve reacties kregen, kwam er op social media ook veel haat. Toch bleven we trouw aan onze strategie en gebruikten we die negativiteit juist als content, wat weer nieuwe positieve reacties opleverde. Het was een enorm leerzaam en leuk project. De grootste les was toch wel het omgaan met online haat. Dit project duurde een half jaar en op de lange termijn werkt dat best demotiverend. Maar ik kijk met trots terug op dit project en wat we hebben neergezet.



